Well known forms (NL)
In de beeldende praktijk van Lucia Koevoets worden kunstwerken op een artistieke -niet traditionele- manier gearchiveerd. Dit doet zij doormiddel van performances en installaties waarbij het publiek betrokken wordt in de betekenisgeving en ordening van kunstobjecten. Deze objecten komen uit een nauwkeurig bij elkaar gebrachte verzameling van 200 stukken bestaande uit keramiek, glas, textiel, aquarellen, tekeningen, collages en gevonden voorwerpen.
De specifieke omgang met kunst werd gevormd in haar kindertijd. Ze leerde in het atelier naar kunst te kijken door het met haar handen aan te raken. In haar praktijk wordt gebruik gemaakt van elementaire vormen, materialen en kleuren die een educatieve, zintuigelijke ervaring oproepen. Hiermee wordt een aandachtige, dromende verbeelding aangesproken die ingaat tegen het kapitalistisch idee van uitputtende groei. Ze creëert meditatieve settingen waarin samen aandacht wordt geschonken aan kunstwerken. Een opgejaagd gevoel wordt losgelaten en via haptische en auditieve handelingen wordt er stilgestaan in het nu. Het gemeenschappelijke plaatsen en betekenis geven wordt zo een hedendaags ritueel waar ruimte is voor aandacht, rust en bescherming.
Well known forms (ENG)
In the visual practice of Lucia Koevoets works of art are being archived in an artistic -not traditional- way. She does this through performances and installations that involve the public in the meaning and arrangement of art objects. These objects come from a carefully assembled collection of 200 pieces consisting of ceramics, glass, textiles, watercolors, drawings, collages and found objects.
The specific handling of art was formed in her childhood. She learned to look at art in the studio by touching it with her hands. Her practice uses elemental forms, materials and colors that evoke an educational, sensory experience. In doing so, she engages an attentive, dreaming imagination that goes against the capitalist idea of exhaustive growth. She creates meditative settings in which together attention is paid to works of art. An agitated feeling is released and, through haptic and auditory actions, one pauses in the now. Communal placing and giving meaning thus becomes a contemporary ritual where there is room for attention, peace and protection.
Foto: Weia Tan